دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

محمد سرابی: هواپیماهایی که سقوط می‌کنند دیگر قابل استفاده نیستند و حتی اگر قسمت‌هایی از آنها هم سالم مانده باشد باز هم نمی‌توانند دوباره پرواز کنند و باید از نو ساخته شوند.

590

هواپیماهای جنگی هم همین‌طور هستند و اگر در جنگ سقوط کنند که اصلاً نباید سراغ‌شان را گرفت، ولی گاهی قطعات آنها را یادگاری نگه می‌دارند تا قدرت خود را نشان دهند. در سال 1999جت اف-117 امریکا در جنگ کوزوو  هدف قرار گرفت و سقوط کرد. این هواپیمای رادار گریز از نوعی بود که فقط امریکا فناوری ساخت آن را در اختیار دارد. با گذشت حدود 12 سال چین هواپیمای 20 J‌ را به نمایش گذاشته است که خیلی به آن شباهت دارد.

ممکن است هواپیمای چینی از روی نمونه اصلی شبیه‌سازی شده باشد چون بدون یک پشتوانه و تاریخچه طولانی علمی - صنعتی نمی‌شود ناگهان یک وسیله فنی پیشرفته ساخت؛ مگر این‌که اطلاعات مربوط به آن از جایی دزدیده یا خریده شده  باشد. شاید صربستان اطلاعاتی از هواپیما را به چین داده باشد زیرا قطعاتی از لاشه آن از جمله بال چپ، صندلی جهنده و کلاهک خلبان در موزه هوانوردی بلگراد نگهداری می‌شود. اما حالا مشخص شده است که عواملی از چین بعد از سقوط هواپیما قطعات آن را از کشاورزان محلی خریده‌اند.  بعضی از قطعات هواپیما به دست جمع‌آوری‌کنندگان اشیای ارزشمند افتاد و مقداری هم در اختیار وابستگان نظامی کشورهای دیگر قرار گرفت ولی انگار چینی‌ها بیشتر از بقیه از این سقوط استفاده کردند.

کد خبر 128262
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز